Bank musi poinformować o odmowie przyznania kredytu

Bank musi poinformować o odmowie przyznania kredytu

Informacja

 

Od 4 maja weszły w życie przepisy, które wymusza na bankach oraz innych instytucjach pożyczkowych informację dla konsumentów, dlaczego odmówiły im kredytu czy pożyczki. Powodem mogą być np. inne kredyty oraz ich wysokości rat, zatrudnienie na umowę zlecenie czy nieopłacone rachunki za telefon. Do tej pory klient, który starał się o pożyczkę albo kredyt i dostawał odmowę, mógł tylko domyślać się, dlaczego jej nie otrzymał. Banki oczywiście po części wyjaśniały swoją decyzję, ale był to najczęściej ogół formułek mało zrozumiałych dla klienta. Od teraz  zgodnie z nowymi przepisami banki i instytucje pożyczkowe muszą podać konkrety informacje, które spowodowały negatywną decyzję kredytową.

Prawo wyjaśnień zostało przygotowane w 2 wariantach:

  • Klient ma prawo do wyjaśnienia obejmującego czynniki, w tym jego dane osobowe, które miały wpływ na ocenę zdolności kredytowej.
  • Klient ma prawo do wyjaśnienia jej podstaw, a dodatkowo, jeśli nie zgadza się z rozstrzygnięciem, do interwencji człowieka. Jeśli jej zażąda, jego wniosek kredytowy zostanie rozpatrzony ponownie, przy czym tym razem decyzję podejmie człowiek (np. analityk bankowy), nie system bankowy. Z tej procedury można skorzystać zarówno w banku, jak i firmach pożyczkowych.

Według nowych przepisów informacja oceny zdolności kredytowej dla klienta – konsumenta jest bezpłatna i bank nie może pobrać opłaty za takie wyjaśnienie. Jeśli o kredyt lub pożyczkę stara się przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, bank ma prawo zażądać dodatkowej opłaty ale musi być „odpowiednia do wysokości kredytu”.

Największą zaletą nowych przepisów jest to, że klient, któremu odmówiono kredytu, będzie mógł sprawdzić, czy w ocenie jego sytuacji finansowej nie popełniono jakiegoś błędu, np. wykorzystując błędne lub nieaktualne dane. Daje to szansę na dialog z bankiem i możliwość zażądania korekty błędnych danych, bo takie prawo wynika również z RODO.